Thanks to Caesar and Johnny! - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Muriel en Tjalina - WaarBenJij.nu Thanks to Caesar and Johnny! - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Muriel en Tjalina - WaarBenJij.nu

Thanks to Caesar and Johnny!

Door: Tjalina

Blijf op de hoogte en volg Muriel en Tjalina

11 April 2007 | Rwanda, Butare

As you can see on the pictures, Muriel might have added up a little bit to our Nyungwe Forest experience -makes it sound more like an adventure of course! So to all you worried souls, we managed just fine in the middle of the forest, and believe me, no wild boars entering our tent!
Unfortunately there was one loss... my walking shoes, after all these years of faithful service, did not survive the Red Trail... May they rest in peace.

So back in Butare, Tuesday was surgery day for me (Muriel and I take it in turns). And luckely we had a good team, with Dr Eric to provide us with good anaestethic services. And after a tuba ligature (sterilisation) and excision of a cyste, a woman was brought in for a Cezarian section. This was her 7th pregnancy ('wow!', you might think, but this is not unusual here). And in these women, that we call 'grande multipare', it happens that the cervix (the part between the uterus and the vagina, 'the door' where the baby goes through) doesn't dilate appropriately for the child to pass, but it becomes really thick and swollen and dilatation stops ('dystocie du col' in French) so that normal delivery becomes practically impossible since the chances of rupture of the cervix -with all complications- is real.
So a cezarian section was to be performed (for those who are wondering, the child itself was doing fine, according to it's heart rate).
And after assisting in quite some... Dr. Johnny this time handed me the 'bistouri' -the knife- and under his guidance I actually performed my first Cezarian section!!
It was a amazing: opening the abdomen layer per layer, then the uterus, clear amniotic fluids, a lot of effort (the baby was already very low in the birth channel, and when it's your first time, it seems impossible to do it -but Dr Johnny just said 'Do it!') to take the babies head -carefully, yet firmly- and bring it out, immediately a healthy baby's cry, front shoulder, other shoulder, clamping and cutting the umbilical cord and a healthy, 3.5kg, Rwandese baby girl was born...
Then manually taking out the placenta and then a lot of stitching -teamwork with Dr. Johnny- (also the cervix through vaginal access, as it was ruptured on the two sides eventually), and that was it (completely soaked as I was because of the hot temperature in the operation room and the effort! :-))

Mama and baby are in good health, and I'm still enjoying this unique opportunity!

In this Memorial week (more writings on that subject will follow), little Rwandese kids open their eyes and see Rwanda for the first time. May it be a peaceful Rwanda with a bright future...

  • 11 April 2007 - 16:51

    Liesbeth:

    word ik emotioneel van..., je weet ik ben je eerste patient he :)

  • 11 April 2007 - 19:01

    Mamu:

    proficiat aan tjalina voor je eerste keizersnede, die geboorte zal je je hele leven onthouden.groetjes

  • 11 April 2007 - 20:13

    Matja:

    Doctor Johnny zal gezien hebben dat je rijp was voor je eerste keizersnee,Tjalina,well done!Ik hoop dat er voor jullie allebei nog meer van die gelegenheden komen,dat geeft jullie al wat voorsprong voor het ware assistentschap over een paar maand!Goed dat je ook bid voor de toekomst van je boorlingetjes!In Nederland hebben Maxima en Alexander net gisteravond hun derde dochter gekregen,heel wat spel errond natuurlijk maar ook zij zijn natuurlijk als ouders gewoon heel blij met een goed gezond kind!Ja,ja jullie werk is natuurlijk heel essentiëel in een mensenleven,geniet ervan!
    Blijkbaar help je altijd meisjes ter wereld Tjalina,krijgen ze ook mooie namen?
    Take care en nog veel heugelijke geboortes!

  • 12 April 2007 - 08:23

    Marij:

    zet mij dan maar na Liesbeth op je consultatielijst! :-) Super, super, waaaw! Kan me voorstellen dat het zweet je afliep, maar het moet geweldig zijn om de bistouri zelf te mogen hanteren!
    Nog een fijne week daar meid, geniet er van!
    Doe ik ook, in congé zijnde....

    Dikke bisoe! x

  • 12 April 2007 - 11:29

    Krista Vander Schaev:

    Voor het eerst jouw website bezocht en inderdaad gefeliciteerd met je eerste keizersnede! Ook de foto's die ik gisteren bekeek zijn prachtig. Ik ben blij dat je zo'n mooie tijd in Rwanda beleeft. Ik blijf je lezen hoor vanuit het St. Vincentiusziekenhuis te Deinze.
    Geniet nog volop van je rwandese dagen!
    Krista.

  • 13 April 2007 - 11:18

    Miriam,tante Mur:

    Wat een ervaring moet dat geweest zijn, je eerste keizersnede, dat vergeet je nooit meer!!Proficiat!Groetjes

  • 15 April 2007 - 11:22

    Leen:

    Dag Tjalina en Muriel!

    Ja, Tjalina, kon jij je website niet vroeger doorgeven?:-) Ik heb alles dus in een rapje gelezen (met een lichte voorkeur voor Muriels stukjes, in 't Nederlands ging toch wat sneller).
    't Ziet er ginder best gezellig uit, ondanks de gebrekkige organisatie. Anyway, jullie voelen zich nuttig en leren heel wat bij (stuur dat gevoel eens naar wat jaargenootjes door, ikzelf heb er momenteel geen last van, met plotse spoedoperaties en patiënten op IZ heb ik genoeg te doen!).
    Waar ik elke keer over verbaasd ben bij de Afrikaanse stages: hoe komt het dat jullie gemakkelijker op internet geraken in Afrika dan ikke vorig jaar op Erasmus in Milaan? I really don't get it. Globalisering, zeker?:-)
    Geniet er verder van!
    De zon en de tuin (en mijn artikels) roepen me, byebye.
    Groeten,
    Leen

    PS: Tjalina, zie mailbox voor je vragen ivm examendatum, stuur me asap een mailtje.

  • 15 April 2007 - 11:53

    Lindita:

    Hey lieve meid,

    wat een avonturen beleef je daar in het verre rwanda.. gevoel van heimwee overspoelt me bij het wegdromen in jullie verhalen.. ben trots op mn vriendinneke ;-) super gedaan! je helpt mama en kind de eerste steen te leggen van nieuw leven.. ik hoop met je mee op een mooie toekomst voor die pasboren afrikaanse wezentjes..

    dikke zoen,
    dita.


  • 20 April 2007 - 23:01

    Anneleen:

    Hi Tjalina!
    Els was een dagje bij mij in A'dam en zei me deze site. Ik heb met plezier naar al je foto's gekeken! Ziet er goed uit en jullie hebben het naar je zin zo te zien, zowel op medisch als op vrije tijd vlak!!! Geniet nog en leer ze, nog ruim een maand daar, ik blijf je volgen!
    Groetjes,
    Anneleen

  • 24 April 2007 - 20:16

    Matja:

    Jullie hebben net 100 foto's extra gekregen,genoeg om weer wat leuke foto's te sturen waaruit duidelijk moet blijken dat die wildwater en andere avonturen wel veilig waren!Geniet ervan en schakel de leuke en nuttige dingen maar vlotjes aan elkaar!
    dikke kussen uit opgewarmd moederland!

  • 09 Mei 2007 - 14:23

    Hammamer:

    JUST READ ABOUT THE CESARIAN.At least you got one accomplished in acceptable circumstances. Olivier did his first one in Afghanistan rather unprepared.Rwandans are very fond of having many children. My mother cried her heart out when she was told after the 10th partus that my brother would be her last child born. She was 45!and not from butare and a late starter so I worried a longtime that I would have 20!!!! Quelle horreur. fortunately things are different now. I never liked the partus, basically hated it.And I can't believe the mothers who claim it be nothing! Love. Momo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Butare

Mijn eerste reis

Rwanda here we come!

Recente Reisverslagen:

03 September 2007

London baby!

02 Augustus 2007

Peu de vent, mais on s'est bien amusé!

10 Juli 2007

Madeira

26 Juni 2007

Agua de Valencia :-)

18 Juni 2007

Bom dia!!
Muriel en Tjalina

Rwanda here we come!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 52805

Voorgaande reizen:

06 Maart 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: