Burundi - so different - so alike... - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Muriel en Tjalina - WaarBenJij.nu Burundi - so different - so alike... - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Muriel en Tjalina - WaarBenJij.nu

Burundi - so different - so alike...

Door: Muriel

Blijf op de hoogte en volg Muriel en Tjalina

21 Mei 2007 | Burundi, Bujumbura

Aloha iedereen!

Een prachtige avond toegewenst vanuit het schitterende land genaamd Burundi - en meer bepaald vanuit de aangename stad genaamd Bujumbura - Buja voor de locals!

Na veel getwijfel - too many options in life - hebben we er dan toch voor gekozen om onze laatste week in Burundi door te brengen... En Tjal en ik kunnen het u nu al zeggen : zij die het ons afraadden hadden ongelijk :-) De informatie die we kregen over dit land was enigszins dubbel - de blanke populatie in Rwanda sprak over Burundi als ware het een land in oorlog - enkel te bezoeken met een VN-konvooi ter bescherming - de zwarte populatie in Rwanda (toch nog altijd een betrekkelijk grote meerderheid me dunkt) en onze MSF-contactpersonen in Burundi - vertelden een heel ander verhaal - spraken over een prachtig land - een vriendelijke bevolking - en een betrekkelijk grote veiligheid... Wij besloten - gelukkig - het advies van de meerderheid te volgen...

Onze luxebus Belvedère (de eerste luxebus die we hier gezien hebben tijdens ons verblijf - en meteen ook de eerste bus waarin we misselijk as hell zijn geweest - geef ons dan toch maar die overvolle geanimeerde minibusjes - veeeeel plezanter) bracht ons vlotjes van Kigali (Rwanda) naar Bujumbura (Burundi). Voor de bezorgde moederlijken en vaderlijken onder jullie - neen - we zijn geen rebellen tegengekomen op de weg - ook geen vuurwapens - niks nul nada problemen...

Hier in Bujumbura logeren we in het REUSACHTIGE huis van Jennifer en Gilduin - het Franco-Amerikaanse koppel dat we tegengekomen zijn op uitstap in Nyugwe forest een week of 6 geleden... Gilduin werkt voor Artsen Zonder Grenzen - zijn vrouw Jennifer doet vrijwilligerswerk. Een ongecompliceerd koppel - 3 kindjes - enfin een ambiancevolle bende - we voelen ons er nu al thuis :-)

Vandaag zijn we in de zon gaan liggen (verraderlijk want veel wind - neen - we hebben het nog steeds niet geleerd) op Plage Saga aan Lake Tanganyika - idyllisch - zoals de foto's u zullen tonen :-)
We hebben er de hele dag gebabbeld met de eigenaar - Patrick - één en al gastvrijheid - en hebben hem plechtig beloofd Burundi te zullen promoten bij onze Belgische vrienden en kennissen - bij deze dus... :-)

Dierbare Belgische vrienden en kennissen, Burundi is niet enkel het land van oorlog en geweld - Burundi is niet enkel het land van vuurwapens en rebellen - Burundi heeft harde tijden gekend - Burundi heeft nog steeds problemen - maar Burundi is in de eerste plaats een land waar een volk woont dat verder wil - dat kansen wil krijgen - dat wil evolueren. Burundi is een land met vriendelijke gastvrije en ondernemende inwoners - een land met een prachtige natuur - een land dat veel te bieden heeft...
Het valt dus ten zeerste te betreuren dat Burundi enkel op negatieve wijze in de media komt - want op die manier krijgt dit land niet de kansen die het verdient...

Meer vurige betogen over Burundi - over Rwanda - over Uganda - over Afrika in het algemeen - volgen ongetwijfeld bij thuiskomst...

Ons programma ziet er grofweg als volgt uit :

Morgen trekken we een dag het binnenland in met het openbaar vervoer - woensdag rijden we met Patrick de kust van het Tanganyikameer af - donderdag gaan we zeilen (ZEILEN!!!) op het meer en nog wat inkopen doen op de plaatselijke markten en vrijdag keren we terug naar Kigali - om vervolgens zaterdag onze terugvlucht te nemen naar Brussel...

Mijne dierbaren - Afrika is een prachtig continent - een prachtig continent - ik kom terug - Tjalina komt terug - ik zou hier kunnen wonen - Tjalina zou hier kunnen wonen - ik ben dus zeker - de eerste gelegenheid die zich aanbiedt... En als ze zich niet aanbiedt dan creeren we ze zelf wel!

Enthousiaste groetjes vanuit het hart van Afrika!!

Dikke kus

Muriel
xxx

  • 21 Mei 2007 - 18:40

    Haaaaaan:

    ik ben de eerste om het te beamen, het ziet er fantastisch uit. Wie had dat gedacht? Burundi, burundi, het land van terreur en oorlog, van wapens en rebbelen. Wie had dat gedacht, dat we volgend jaar gewoon met zen allen naar Burundi gaan?

    Het is leuk dat jullie laatste week er druk en ontspannend uitziet!! Ik ben benieuwd naar de verhalen!

    dikke kussen!

  • 21 Mei 2007 - 19:03

    Mamu:

    mooie stranden,lekker water in het meer.het lijkt inderdaad niet op rellen en wapens.houden zo!en heel gastvrje mensen.een voorbeeld.maak er maar een leuk midweekje van.

  • 21 Mei 2007 - 19:46

    Soetinah:

    Hi allemaal!
    Dus het zit er voor jullie ook alweer bijna op! Ik ben alweer 2 weken in Nederland, maar geniet nog steeds na van de prachtige tijd in Afrika! Anyway, ik heb het geloof ik toch voor elkaar gekregen alle adressen etc. te verliezen, dus misschien kunnen jullie mij die mailen (en die van Rus en Flic?) als jullie weer in Gent zijn, want ik moet natuurlijk wel weten waar ik in juli naar toe moet natuurlijk :D

  • 21 Mei 2007 - 21:08

    Miriam:

    Ongelooflijk dat het er al bijna opzit, jullie afrikaans avontuur! Zo te horen heb je er toch wel je hart verloren..Ben benieuwd naar je verhalen!Alvast een behouden thuiskomst maar daarover wil je nu wellicht nog niet horen en nog volop genieten van jullie resterende daagjes. Ik gun het jullie van ganser harte!veel liefs en hopelijk tot gauw, t.Miriam

  • 22 Mei 2007 - 07:53

    Matja:

    Wa een leven!Het zal wel wennen zijn hier!Voor het weekend wordt weer "wisselvallig"weer voorspelt!
    Tijd is in Burundi ook gratis blijkbaar of hebben jullie Patrick omgekocht om met jullie rond te rijden???
    Geniet nog maar lekker maar blijf toch voorzichtig en verstandig zodat we jullie zondag heelhuids thuis krijgen!
    Tot dan,hier kan het ook wel eens leuk zijn hoor!
    Dikke kus matja

  • 22 Mei 2007 - 09:43

    Liesbeth:

    Hey Tjalien, blijkbaar je hart verloren... ik had niet anders verwacht... dan vermoed ik dat je me eindelijk begrijpt "once you get black, you never come back"... :)

    geniet ervan

  • 22 Mei 2007 - 15:20

    Marijke:

    Meer strand, meer zon, meer bruinen, minder regen, meer relaxeruitzien, meer wijs die vlechtjes in je haar!!!
    (er zijn niet veel 'minders' te vinden... :-))
    Geniet nog van je laatste vakantiedagen daar, ik probeer het hier zo goed mogelijk te acclimatiseren, maar dat valt niet mee!

    Dikste kus

  • 22 Mei 2007 - 18:39

    Ariane:

    dag mu, hopelijk heb je mijn fantastische mail ontvangen over "hotel para mujeres insatisfechas"... voor mocht je niet weten waar naar toe: España, por qué no? als je naar Valencia gaat, kan je mss daar logeren samen met de andere mujeres, Eve en Dagmarie ;-) muchos besos!!!

  • 27 Mei 2007 - 15:31

    Yolente:

    hey muriel en tjalina, catherine en lindita verwezen me naar jullie stekje hier op internet. Ik vertrek op 9 juni samen met mijn vriend op reis naar afrika, naar rwanda en uganda, zou wel handig zijn mochten we wat bezoek-tips hebben van 'locals' maar ik vind jullie email-adres hier niet meteen... ik ben te contacteren op yolente.roelens@ugent.be. Ondertussen zijn jullie al terug vermoed ik... geniet van dat gevoel van 'ik kom pas terug uit afrika' (ik weet wat het is, ex-Kenia-stage-mzungu die ik ben...) Groetjes!

  • 27 Juli 2007 - 17:38

    William Manders:

    hoi ik woon alleen en het lijkt me wel leuk alleen op de site van ministerie van buitenlandse zaken wordt Burundi afgeraden. Hebben jullie ook foto's van de bevolking ginds, of bezienswaardigheden?

    Wat is het e-mail adres van jullie bezoek-adres eigenlijk? :-)

    Groetjes,
    William
    Eindhoven
    Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burundi, Bujumbura

Mijn eerste reis

Rwanda here we come!

Recente Reisverslagen:

03 September 2007

London baby!

02 Augustus 2007

Peu de vent, mais on s'est bien amusé!

10 Juli 2007

Madeira

26 Juni 2007

Agua de Valencia :-)

18 Juni 2007

Bom dia!!
Muriel en Tjalina

Rwanda here we come!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 52803

Voorgaande reizen:

06 Maart 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: