Mission accomplished - Reisverslag uit Gent, België van Muriel en Tjalina - WaarBenJij.nu Mission accomplished - Reisverslag uit Gent, België van Muriel en Tjalina - WaarBenJij.nu

Mission accomplished

Door: Muriel

Blijf op de hoogte en volg Muriel en Tjalina

28 Mei 2007 | België, Gent

Amahoro!

Het moest er dan toch van komen - aan alle mooie liedjes komt een einde - of na elk mooi liedje komt een volgende - naargelang je het glas half leeg of half vol wil noemen nietwaar - in ieder geval - we zijn dus terug in Gent - na onze schitterende Burundi-week - waarvan nog fotootjes zullen volgen - na het toch wel vrij heavy afscheid van Butare - van Kigali - van alles en iedereen wat en wie ons zo vertrouwd was geworden de laatste maanden...

Het was zalig.
Afrika heeft weer 2 fervente aanhangers bijgekregen.

Wat en wie we het meest zullen missen :

- het Rwandese rijst patatten banaanpatatten frieten spaghetti lingalinga buffet met fanta citron - bien froid s'il vous plait
- de mooie zwarte huid
- de eeuwige bonjour ca va oui ca va bien merci et vous ca va oui ca va bien merci
- het uitdelen van onze telefoonnummers aan volslagen onbekenden op de bus in de straten in het ziekenhuis op reis
- de vervolgens gevarieerde telefoongesprekken met Inga van Okapi Cars :
Allo?
Oui.
C'est qui?
C'est Inga bien sur!
Aaaaah Inga je suis tellement contente que tu m'appelles!
Oui.
Alors comment vas-tu?
Je vais bien merci.
Où es-tu maintenant?
A Cyangugu.
Ah moi je suis à Kigali - quand seras-tu à Kigali encore?
Je ne sais pas - peut etre dans 2 semaines.
Alors on pourrait peut etre se voir dans 2 semaines.
Ok merci - au revoir Muriel!
Au revoir Inga!
De stad Cyangugu naar believen te vervangen door Kibuye - Butare - Bujumbura - Gisenyi of Goma - Inga is omnipresent ;-)
En de naam Inga te vervangen door respectievelijk Samson - Valentin - Abdul Karim - Jean Paul Jean Francois Jean Luc Jean de Dieu - enfin - you get the picture ;-)
- de schattige smalle taxi-moto-bestuurdertjes
- the sticky Danish ones - especially the one fond of the sheffard with double ff ;-) love you girliegirl! ;-)
- the vip-palace-neighbours and their ever-lasting efforts to please us ;-)
- Docteur Johnny
Aaah je suis fatigué!
Comme je suis fatigué!
Tu vois Muriel - je suis fatigué - je serai de garde la nuit prochaine - comme ca - je vais arreter le travail a 14heures - il faut se reposer de temps en temps n'est-ce pas - entre parentheses - tjalina - tu seras une bonne mère - aaaah je suis fatigué - tu crois en dieu muriel - il faut croir en dieu - si dieu le veut - je vais vivre encore longtemps - mais il faut faire attention - se reposer beaucoup - tu ne crois pas que tjalina va etre une bonne mère muriel - olala - hmmm - c est vraiment très fatigant - maintenant il faut que je travaille - il y a une césarienne - souffrance foetale - il faut se dépecher - attends - j ai encore un cadeau pour vous 2 - il y a une souffrance foetale - mais d abord on va chercher le cadeau - ai ai ai - ou ai-je mis le cadeau - je l ai fait moi meme - pour faire cadeau tu vois - comme ca on sera toujours ensemble - on est ensemble - on sera toujours ensemble - tu bavardes trop muriel - tu ne vas jamais changer toi - tellement fatigué - alice - prépare la table - il y a une souffrance foetale - il faut se dépecher - a la prochaine mes chéries - on sera toujours ensemble - si dieu le veut - si dieu le veut...
- Docteur Alice en haar kreetjes - kan een dokter nog schattiger zijn?
- the coffeeplace met Abdi - i ll have a fresh hot milk please - amata shuwishi shuwishe
- de meest fantastische zalige kickgevende gym tonic ofte club de fitness des amis de mont huye
- het Rwandese residentschap de heuvels oya yego oemfa de eeuwige glimlach de kinderlijke naiviteit de eenvoud de Safariclub de Cadillac het dansritme de filosofie de galantheid the guys the girlzz de busritten f*ck ik ga de minibusjes missen so f*ucking hard missen het landschap de taal de ontmoetingen de eeuwige ontmoetingen het praten het eeuwige praten het biepen de dankbaarheid de muziek Nasinziya nikikuwaza My African Queen Ganja Planter alles iedereen alles iedereen...

Wie we zeker niet zullen missen :

- de onvergetelijke Evariste ook wel Berg genoemd
- zijn boezemvriend Berg 2
;-)

Wij danken iedereen die het heeft mogelijk gemaakt dat we deze ervaring konden beleven.

Wij danken iedereen die ons heeft gevolgd tijdens onze afwezigheid.

We thank everybody we met during our stay in Africa - all the close friends we made - you'll be in our hearts forever!
C'était un vrai plaisir et une grande honeur de vous rencontrer! On va se revoir!
Amakuru ni mèza - tsjetsjeka na tsoeneka ciane ;-)

Tjatja - ik kan niemand bedenken met wie ik een betere tijd had kunnen beleven dan met jou! Het was zalig! Ik heb van elke second genoten!

Next stop : Denmark - Copenhagen - Sunday 23th of September
Full Marathon
Be there or be square! ;-)

Dikke kus

Muriel
xxx

• 28 Mei 2007 - 14:25

Mamu:

allemaal mooi, mooi ,mooi!!!ik ben heel blij dat julie het zo goed deden samen,mumu en tjatja!!!en de vele anderen die jullie stage hebben opgevrolijkt!!!en die jullie het echte afrika hebben getoond.maar toch ook heel blij dat ik je weer in mijn armen mag sluiten.dada.en oef oef oef

• 28 Mei 2007 - 14:27

Ozwin:

van harte gefeliciteerd met je verjaardag muriel! misschien iets later maar van de beste vrienden mag dat wel e! ;-)

• 28 Mei 2007 - 14:28

Marjonet:

muriel, ik hoop dat je volgende week op de stoet van blankenberge aanwezig bent!!!! samen terug marjonetten, ik kijk er ongelooflijk naar uit!!! tot zo

• 28 Mei 2007 - 14:30

Mac Guyver:

hey tja! klopt het dat ik niets gehoord heb van jou in verband met je filmprestaties in mijn volgende film? even ter herinnering: call 007 en mac guyver komt eraan..... oej ik heb me vergist, het is bond, james bond, shaken not stirred ;-)

• 28 Mei 2007 - 14:31

Moushka:

ajhdekeo ayah allatollah allah olé é olé

• 28 Mei 2007 - 14:34

Baziel:

fijn dat jullie terug zijn in het fantastische belgiënland! dey dey

• 28 Mei 2007 - 14:34

Blankenberge Wuift:

hottentottentrekkerij

• 28 Mei 2007 - 14:36

Onnozele Banaan:

vanavond krijg je aan uitgebreide heerlijke maaltijd: als aperitief bananenjenever, voorgerecht: banaan in stukjes, hoofdgerecht:banaan op een bedje van banaan, nagerecht: banaan met bananenijs met warme chocoladesaus. smullen maar van die kost!!!

• 28 Mei 2007 - 14:37

Bruine Banaan:

en als toetje... banaan voor de liefhebbers

• 28 Mei 2007 - 14:39

Juana:

ayay caramba

• 28 Mei 2007 - 14:43

Shrek 3 :

NIET TE MISSEN shrek drie: avant-première: De koning overlijdt. Shrek en zijn kameraden: de gelaarsde kat en ezel gaan opzoek naar de geschikte troonopvolger... kom dat zien, kom dat zien!

• 28 Mei 2007 - 14:45

Indische Massage:

Oude Indische massage is 5.000 jaar oud en daarmee de oudste vorm van geneeskunst. Deze massage is een echte weldaad voor het lichaam. Ze geeft totale ontspanning, verjonging, levenskracht, kan pijn verminderen en zorgt voor een grotere weerstand. Ook verkrijgbaar, mits betaling, op de shrek drie avant-première! kom dat voelen, kom dat voelen en kom herboren terug thuis!

• 28 Mei 2007 - 14:49

Balls N Walls:

Doel van het spel

Kaats de bal terug met je batje en breek de muur af. Raak de speciale steen om naar een volgend level te komen. Lees de betekenis van de vallende items in de help

• 28 Mei 2007 - 14:49

Ik Ben Mega Mindy:

welkom thuis!

• 28 Mei 2007 - 14:53

J.:

oh muriel, je suis fatigué, tellement fatigué! il faut que je me repose! il faut, il faut... ah oui c'est fatiguant la vie, il faut se reposer sinon on va mourir, vraiment mourir muriel et donc, repose-toi ma chère! repose-toi! et on continue dans la fin d'après-midi...

• 28 Mei 2007 - 14:59

Ingaïca:

Amahoro! Tsoeneka ciane!

• 28 Mei 2007 - 16:15

Ginette:

Vrienden zijn diegene die als je een lied zingt, het voor je verder kunnen zingen...

• 28 Mei 2007 - 16:25

Mopje:

Een Duitser, een Fransman en een Belg komen een café binnen. Zegt de cafébaas: "Is dit een grap?"

• 28 Mei 2007 - 16:28

En...:

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• 28 Mei 2007 - 16:33

Tjalina:

Thanks mu!
    Ik had het niet beter kunnen samenvatten, woorden tekort (of te veel) om die 3 maanden te omschrijven...

Het was fantastisch, zalig en echt genieten; maar natuurlijk evengoed zwaar en allemaal wat minder fraai, de realiteit van een derde wereldland als Rwanda...

Het was leerrijk, zeer verrijkend en vooral, onvergetelijk!

Dank je Muriel voor deze 3 maanden, 24/24, 7/7, van echte teambuilding; not a dull moment, altijd 'en pleine forme' -ook als we dat eigenlijk niet waren wegens mzungu virussen ed-, 'vraiment, c'est comme ça', 'et on sera toujours ensemble'! Je ben een pracht van een vriendin!

Dank ook aan het thuisfront altijd zo aanwezig (bovenstaande reacties zijn weer het levende bewijs ;-)), dank dat we deze kans gekregen hebben!

Bij het lijstje van wat we gaan missen ook nog:
    - de ongelofelijk schattige Rwandese pasgeborenen ('poepietjes!', zou mu zeggen)
    - de volwassen mannen die hand in hand over straat lopen als twee kleine jongetjes; verpleegsters die elkaar omhelzen; de hartelijke hug-kus-handshake als je elkaar tegenkomt; kortom de warmte en het (echte) contact tussen de mensen
    - de mille collines met telkens prachtig uitzicht over de groene vallei, en de twinkelende lichtjes van Kigali by night
    - de aardewegen, stoffig bij mooi weer, je broek vuil spattend bij regen
    - de regen, de gietende regen, die de straat in een rivier verandert, en daarna de zon die zo overtuigend recht boven je hoofd staat en het land weer opwarmt
    - het avontuur, de we-zien-wel-hoe-het-uitdraait en alles-komt-wel-in-orde spirit
    - de prachtige glimlach van een Rwandese vrouw op straat, de manier waarop ze haar zwaarbeladen hoofd toch weet om te draaien om de passerende mzungu met verwondering aan te kijken; de kleine kinderen die je 'mzungu!' naroepen en de mensen in de bus die vervolgens allemaal in de lach schieten; het kindje dat schrikt van je witte huid en naar zijn moeder rent, of het kind dat je vastklampt en nooit meer wil loslaten
    - de sterke Rwandese vrouw die haar zoveelste kind baart en alle pijn en alle harde woorden doorstaat; ze is sterk en moedig
    - de man of vrouw die in de bus tegen je aangeduwd zit, terwijl je zelf balanceert op het randje van je stoel, maar je zit goed, want het is gewoon zo gezellig, allemaal op elkaar gestapeld, met bananen, kippen enzomeer ertussen
    - de behulpzaamheid, eerlijkheid, vriendelijkheid van de Rwandezen
    - het muggennet (zij het gezellig, dan wel claustrofobisch)
    - de electriciteitspannes, de koude -of gewoon geen- douche, het 'gat in de grond' aka WC
    - de prachtige natuur en de beesten
    - het ritueel van het 'lariam inslikken' (gelukkig hebben we nog een maand te gaan; dinsdag is Lariamdag)
    - het ontwaken om 6 uur -God knows why, maar je wordt nu eenmaal wakker tegen alle gewoontes in
    - de Rwandese kaas, het heerlijke fruit, de Waragi en het bananenbier
    - ...te veel, te veel om op te noemen!

Ik zal je missen Rwanda!
    Mais on sera toujours ensemble...

Tjalina

• 28 Mei 2007 - 19:21

Miriam:

De liefde en heimwee naar Afrika klinken door in je woorden.'t Was in elk geval mooi, met ook harde en moeilijke momenten maar een fantastische ervaring waarvan ik blij ben dat ik er wat mocht van meemaken, zij het op afstand. Jullie hebben het daar allebei schitterend gedaan maar ik was toch heel blij je goed en wel en stralend zoals altijd terug te zien. Dankjewel! Liefs, t. Miriam

• 29 Mei 2007 - 11:05

The Danish Sticky 1:

In ARBEF Lab doing HIV testing with radio playing too loud shitty music..Hello Rwanda...I am laughing my head of...but cannot explain to colleagues why..as if they would understand why your conversations with Inga from Okapi makes me pee in my pants? Maybe I could manage to take over your deep talks?Would he notice? Maybe I need to work a bit on my vocabulary before?:)

• 29 Mei 2007 - 13:02

Liesbeth:

Ook ik ben blij dat je veilig thuis bent... maar kan me levendig voorstellen dat het toch even wennen en aanpassen is om weer in Belgie te zijn, misschien wel even balen zelfs... maar weet je tjalien: ik beloof je mee te nemen op een van mijn Congo-reizen op zoek naar mijn liefje zijn fantastische roots... en de dag dat we daar een vakantiehuisje hebben (weliswaar bewoond door de nichten van de kozijns van de nonkel van de man van een achternicht van de buurvrouw van - maar zoals je weet is da allemaal familie he :))ben je van harte welkom - wie weet met kroost en inboedel - Dieu seul le sait
    Ben zo blij dat het is meegevallen voor jullie en ik wil absoluut je verhalen "en live" horen eens ik terug ben he!!! Dikke zoen

• 09 Juni 2007 - 12:06

Soetinah:

Kan iemand van jullie me emailen op soetinah@hotmail.com? Ik ben jullie adressen kwijt en er is iets dat jullie moeten weten...